Den som följer min hemsida har uppmärksammat att jag har engagerat mig för idén att starta "Öresundsklass" i Malmö. Öresundsklass innebär att barnen får lära sig språk och kultur från båda sidor av sundet. Det finns ett föräldranätverk som driver på, men ansvarsförhållandena och penningfrågan gör att projektet ännu inte har kommit igång.
Region Skåne borde självklart engagera sig i detta, och visa lite ledarskap. Nog ska man kunna skramla ihop lite medel till ett sådant lysande initiativ - om inte hos sig själv, så hos andra. Viss förvirring rörande vem som har ansvaret kan skönjas. Efter att jag själv ringde Region Skånes enhet för regional utveckling hänvisade de till att frågan är kommunal. Det hör dock till saken att Öresundsklassen skulle ha ett större upptagningsområde än Malmö kommun, samt påverka utvecklingen i flera skånska kommuner, så jag skulle tvärt om säga att frågan är solklart regional...
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Givetvis mycket lovvärt initiativ. En varning dock. Sådana här projekt slår ofta bakut eftersom de inte är genomtänkta i sin konstruktion. Istället tenderar de regelmässigt att bli kontrastiva.
Jag var själv i en utbildning i att bli Öresundsprojektledare. Åtta utvalda från skånska sidan och åtta från Själland. Men när vi kom ihop upphörde vi i språk och tanke att vara lundabor, malmöbor eller ens skåningar. Då blev vi svenskar. Vi lärde varandra hurdana "svenskar" och "danskar" är.
På utflykt till Slaget vid Lund skämtades om att "vi svenskar" vunnit (trots att övriga danskar och skåningar i stort sett varit på samma sida 1676). När vi kom till Köpenhamn kunde själländarna undra hur vädret var "i Sverige". Vi bjöd in köpenhamnarna på "typisk svensk kräftfest", när vi kunde hållit gemensamt öresundskt ålagille istället.
Det blev ett nationaliserande projekt. Man måste istället ha en uttänkt strategi där man diskuterar igenom sådana här frågor från början. Annars reproducerar man och förstärker man bara en nationalistisk svensk resp. dansk kultur. Vi nådde under sex månader aldrig fram till något egentligt regiontänkande tyvärr.
Beträffande upplägget för en Öresundsklass: tänk efter före!
Som vanligt skarpsynta iakttagelser, Malte. Jag har samma erfarenheter - att nationella schabloner som varken stämmer in på regionerna eller på individerna i fråga lätt hamnar i centrum.
Skicka en kommentar