14 mars 2006

Den märkliga flygskatten

Regeringens och samarbetspartiernas beslut att införa en särskild flygskatt har redan gjort verkan. FlyNordic som hade tänkt sig att öppna ny linje Stockholm-Malmö lägger ned projektet, och satsar istället hårdare på Stockholm-Köpenhamn. Den resa som jag själv hade bokat mellan Stockholm och Malmö den 26 mars har nu Köpenhamn som destination.

Sverige gjorde si, Danmark gjorde så - vann miljön? Nej, det gjorde den inte. Priset att resa mellan Köpenhamn och Lund är bara marginellt högre än att sätta sig på flygbussen mellan Sturup och Lund. Det tar förstås lite längre tid, men det gäller främst för lundabor - inte för malmöborna. Passagerarströmmarna förskjuts nu mot Köpenhamn.

Flyget är en stor utsläppskälla, så det är inte tu tal om att de korta flygningarna inte är särskilt lyckade, som exempelvis flygresor mellan Sveriges tre största städer. Vi kan dock bäst göra någonting åt problemet genom att satsa ännu mer på snabbtågen. Bättre konkurrens mellan olika tågbolag vore dessutom en välsignelse. Ur miljöperspektiv kommer säkerligen flygskatten inte göra särskilt stor nytta på sträckan Malmö-Stockholm. Och med SJ:s halvmonopolistiska ställning innebär flygskatten säkerligen att tågbiljetterna på sträckan Göteborg-Stockholm kommer att stiga i pris, eftersom SJ då ser chansen att punga ut mer från kunderna.

Flygskattens utformning är dessutom besynnerlig. Karin Svensson-Smith (mp), som nu ställer upp till riksdagen i Malmö valkrets, försöker just försvara skatten med att andra transportslag måste gynnas. Jaha, men den högsta skatten kommer att läggas på långväga charterresor - inte på linjen Malmö-Stockholm. Om Svensson-Smith vill ta tåget till Gambia eller Thailand är hon välkommen att försöka. Skatten drabbar alltså främst charterresenärer, inte direktörers affärsresor till Stockholm.

Skapa bättre tågkonkurrens och försök att gynna bränslesnåla flygplan, istället för att skjuta från höften med oprecisa skatter på resande.

Inga kommentarer: