Skånetrafiken hade först tänkt sig att kunna sköta driften av Öresundstågen ända upp till Göteborg och Kalmar, men det vill inte regeringen, rapporterar Sydsvenskan idag. Artikelreportern konstaterar sarkastiskt att regeringen gärna konkurrensutsätter olönsamma linjer i Norrland, men vill att SJ behåller monopol över godbitarna. Malmö-Göteborg är en sådan.
Detta är fullständigt huvudlöst! Regeringen är rädd för att förlora greppet om infrastrukturpolitiken, och är därför beredd att upprätthålla monopol som varken gynnar miljön (se förra blogginlägget) eller resenärernas komfort och plånböcker.
För ett par veckor sedan skulle jag åka till Göteborg en fredagseftermiddag. Det överfulla tåget stannade mellan Halmstad och Falkenberg, sedan ett annat tåg hade fördärvat kontaktledningen längre fram. Efter lååång väntan får plötsligt tåget order om att vända tillbaka till Halmstad, där bussar skulle ta oss resenärer - säkert ett par hundra till antalet - till Falkenberg. I Halmstad rådde det kaos, för två-tre bussar var allt som dök upp inom loppet av en dryg timme. Ingen personal tog hand om resenärerna, ingen sade ett knyst i högtalarsystemet. Efter en och en halv timmes väntan i isande kyla bestämde jag mig för att vända tillbaka till Lund då jag såg att samma buss som hämtade ett passagerarlass tidigare nu hade återvänt från Falkenberg för att ta en grupp nya. Ungefär tre bussar körde alltså i skytteltrafik mellan Halmstad och Falkenberg för att transportera hundratals fredagsresenärer, som dessutom blev fler och fler av att nya tåg kom in...
SJ hade således inget ordentligt back-up-avtal med någon reseoperatör som skulle kunna klara passagerarmängderna. SJ kunde behandla resenärerna som containergods eftersom konkurrensen inte är tillräckligt kännbar. Det är en väldigt konkret följd av regeringens transportpolitik.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar