15 januari 2006

Därför regionalism

Vad bråkar de egentligen om där nere?, tycks vara en vanlig reaktion bland svenskar uppåt landet när tanken om ett mer självständigt Skåne kommer på tal. Folk tycks ha svårt att välja om de ska vara försiktigt nyfikna eller bli förnärmade. Förståelsen för vad den regionalism som jag m fl. står för egentligen grundar sig på är ofta begränsad - även bland folk som bor och verkar här nere.

Anledningen till att jag vill se ett mer självstyrande Skåne är i första hand viljan att ge den skånska kulturen ny näring. Som jag har skrivit i mitt personvalsprogram (läs mer på www.ilan.se):

"Varje människa måste ha rätt att uppleva sitt kulturella sammanhang och blicka framåt med förankring i den egna traditionen. Det är min övertygelse att ett betydligt starkare lokalt och regionalt självstyre i Sverige i allmänhet och Skåne i synnerhet skulle underlätta detta hos oss."

Jag tycker att dessa två meningar ganska väl sammanfattar min syn på saken. Det handlar inte om att konservera någonting eller att rulla tiden tillbaka, utan om att vidareutveckla - men att veta sina rötter. Skåne tillhör en grupp regioner i Sverige där folk (fortfarande) har en något starkare regional identitet - och känsla av att ingå ett regionalt, kulturellt sammanhang - än vad som är fallet i flertalet svenska områden. Det är i alla fall min erfarenhet. Ungefär 600 år (tror jag att det är) som en integrerad del av danska riket sätter trots allt sina spår. Vad som är "skånskt" är inte betändigt, utan det är någonting som förändras med tiden, till följd av snabbare kommunikationer och teknisk utveckling, invandring, o s v. Men alla människor bör ändå ha rätt att bygga vidare på sina rötter.

I andra hand kommer mer praktiska frågor, såsom hur man skapar bäst förutsättningar för ekonomisk tillväxt och hur samhället bäst styrs. I Skånes fall blir regionalismen en tillämpning av den av Centerpartiet förfäktade federalismen. Federalism som styrelsesätt är bra för att det begränsar de högre beslutsnivåernas makt över de lägre, kan skapa grogrund för medborgerligt engagemang i styrelsen, o s v.

Som gränsregion med omedelbar närhet till Köpenhamn och Själland blir sambandet mellan ekonomisk tillväxt och regionalt självstyre extra tydligt i Skånes fall. Anpassningen av regelsystem, infrastruktur, utbildning o s v till detta faktum är något som främst drivs på regional och lokal nivå.

Regionalt självstyre är således i Skåne fall bra ur kulturell, demokratisk och ekonomisk synvinkel. Och det är ju inte så lite det.

Inga kommentarer: