Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Att federalismen som styrelsemodell kommer till användning världen över, med anpassning till betingelserna på ort och ställe, borde vara en av den samtida politikens viktigaste målsättningar. I Skåne, Sverige och Europa borde regionalismen utgöra en sådan betingelse. Så ock en liberalkonservativ linje som främjar den västerländska civilisationens värden, republikanism och omsorg om miljön.
8 kommentarer:
Angående din mandagsleder:
Det kan vel aldrig være et dansk anliggende, hvad Sverige gør med u-landsbidraget fra Danmark. Om pengene skal til Nordland eller til Skåne beror på beslutninger, som kun kan træffes af svenske politikere.
Her fra 1. januar steg grundlaget for u-landshjælpen fra ca. 22 til 24 procent på grund af den danske kommunalreform, men det er naturligvis en ærlig sag at mene, at beløbet stadig er for lavt.
Når den danske minister - omsider - vil forsøge at ændre reglerne omkring de sociale afgifter er det ikke for at sikre provenuet til den danske statskasse, men fordi lovgivningen giver nogle meget uheldige konsekvenser for den enkelte borger.
I praksis indebærer reglerne, at en DK-pendler, dansk eller svensk, ikke kan have eller tage et bijob i Sverige. Hvis den pågældende har et bijob, vil han ikke blive ansat i Danmark, og hvis han tager et bijob, vil han miste det danske job, da en dansk arbejdsgiver har nok at gøre med én opsætning af offentlige myndigheder.
Det er også hensigten med den nuværende skatteaftale, at det skal være enkelt for borgeren at tage job i det andet land og enkelt for arbejdsgiveren at ansætte en borger, der bor i det andet land.
En ordning hvor man skulle betale skatten i det ene land og sociale afgifter i det andet ville være en katastrofe.
Der er mange interessante problemstillinger om integration i Øresundsregionen - jeg foreslår, at du sætter dig ind i tingene, før du skriver om dem.
Först och främst betackar jag mig för att bli föreläst med besserwisserargument av det slag som du presterar på slutet (sarkasmer av det slag som du har i begynnelsen av ditt inlägg kan jag leva med).
"Katastrof"? Det är inte svårare än att den danske arbetsgivaren drar av preliminärskatt enligt svensk schablon, som både inkluderar skatt till kommunen och till regionen, samt skickar pengarna till skattemyndigheten i Malmö. Det finns säkert möjlighet att göra det ännu enklare (varför inte en djupare samverkan mellan danska och svenska skattemyndigheterna?) och det är ju detta som måste utredas nu.
Att skatt betalas i bosättingslandet är en helt normal regel, som dessutom följer all logik. Nu gäller det, som sagt, att ordna ett enkelt system. Sociala avgifter bör däremot betalas i arbetslandet. Och några oundvikliga katastrofer med en sådan ordning har jag inte kunnat uppdaga.
Jo det er en katastrofe. Ikke som i tsunami, men som i arbejdsløs.
Svenskere, der tager job i Danmark, skriver i dag under på, at de ikke har eller tager bijob i Sverige, og at et sådant job er fyringsgrund. Dels ønsker arbejdsgiveren ikke at få en ekstraregning, og dels ønsker arbejdsgiveren ikke at få et ekstra udenlandsk skattevæsen at bokse med.
Den "model", du beskriver, vil udgøre en forstærkning af en øresundsbarriere. Der skal så også lige findes en løsning på det lille problem, at en dansk arbejdsgiver ikke betaler sociale afgifter for de ansatte. Det er mere end en teknikalitet.
Federalist? Er det ikke en person med et snævert geografisk og idemæssigt udgangspunkt? Landsdelen Skåne, men måske lige så meget Region Skåne er navet i din verden, tror jeg. Det virker som om, du er meget optaget af om noget er svensk eller dansk og hvilke penge, der kommer ned i hvilke kasser i hvilke lande.
Du skulle prøve en dag at få dig et øresundsperspektiv eventuelt kompletteret med et medborgerperspektiv, og så se lidt på de barrierer, der er, og hvordan man kan fjerne dem.
Personligt mener jeg, at overskriften på øresundsintegration burde være valgfrihed, men desværre er der mange aktører af den type, der ikke kan se op over kanten af deres egne kasser.
Det är märkligt att bli beskylld för att sakna Öresundsperspektiv, när integrationen över sundet är en av mina hjärtefrågor - vilket knappast kan ha undgått den som följde debatten i valrörelsen i höstas. Jag förstår över huvud taget inte varifrån din kritik stammar.
Systemet att en dansk arbetsgivare riskerar att betala svenska arbetsgivaravgifter till Sverige, i det fallet att den anställde tar ett jobb där vid sidan av, är ju just det som jag vill få väck! Sociala avgifter i arbetslandet enligt det landets bestämmelser är ju vad jag föreslår. Extrajobb i Skåne ska inte påverka den danske arbetsgivarens avgiftsskyldigheter. Det låter precis som om du kritiserar mig för att jag vill behålla dagens ordning. Var har jag skrivit det?
Att den danske arbetsgivaren inte står för de sociala avgifterna är ju förvisso en stor skillnad gentemot det svenska systemet, men av dina resonemang att döma förmodar jag att vi ändå är eniga om att sociala avgifter skall betalas enligt arbetslandets regler.
Vad jag förstår så har vi olika åsikter rörande systemet för inkomstskatt. Jag och väldigt många med mig menar att skatt bör betalas där man bor, vilket borde kunna lösas enkelt. Som jag skrev i förra svaret skulle det räcka med att den danske arbetsgivaren gör ett avdrag för preliminärskatt enligt de svenska reglerna, och vice versa. Arbetsgivaren drabbas då inte av några ökade omkostnader.
Jag har som sagt engagerat mig länge och väl för en sammansmält Öresundsregion. Skatter och sociala avgifter är verkligen inte den enda pusselbiten. Utbildning, språkundervisning, kultur- och mediepolitik mm borde ses ur ett Öresundsperspektiv. Men för att integrationen ska gå vidare måste likväl frågan om skatter och avgifter få en bättre lösning än idag. Det är, som sagt, bara ett av många spörsmål, men icke desto mindre ett ganska viktigt sådant, i takt med att allt fler pendlar från Skåne till Köpenhamn.
Federalism är för övrigt en god politisk idé om maktdelning.
Du vil gøre det sværere for en skåning at blive ansat og sværere for en dansk arbejdsgiver at ansætte - for et princips skyld.
Hvis det er så vigtigt med det princip, så tag op til Stockholm og hent pengene i statskassen og læg dem ned i Malmös kommunekasse eller hvilken støvet kasse, du nu mener, de hører hjemme i, så er den fikset uden at det har gjort livet sværere for indbyggerne i øresundsregionen.
Det er sikkert et udmærket princip at betale kommuneskat i den kommune, hvor man bor. Det synes jeg så, politikerne og myndighederne skulle ordne i kulisserne uden at gøre livet sværere for folk. Jeg synes ikke tiden er inde til at skabe nye barrierer ved at fordoble bureuakratiet.
En skåning skal kunne snuppe en vagt hos en dansk arbejdsgiver uden at skulle stå og sige, at der så forresten lige skal sendes nogen penge over til Sverige, for så får en anden den tjans.
Hvis alle var livstidsansatte på store fabrikker, var det ikke noget problem, men ja, det er de altså ikke. Derimod findes der mange moderne mennesker med mange løse arbejdsforhold, som har glæde af, at de skattemæssigt er ganske almindelige danskere trods skånsk bopæl, og har glæde af ikke at skifte skattestatus, fordi de flytter over sundet - men det er du så helt uforstående over for.
En måde at skabe lavere barrierer på ville være at give medborgerne valgfrihed med hensyn til, i hvilket land man ønsker at være socialt sikret f.eks. i forb. med bijob, og hvor man ønsker at stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og hvorfor ikke selv bestemme, hvor man vil betale skat.
Man kan sige meget om skattesystemernes håbløse assymetri, men skattetrykket er på samme niveau, så valgfrihed vil ikke skabe skatteflugt. Måske vil der endda opstå en form for balance.
OK, så vår diskussion kan egentligen reduceras till spörsmålet huruvida betalning av svensk preliminärskatt för anställda boende i Skåne skulle utgöra ett hinder för integrationen. Där gör vi helt enkelt olika bedömningar. Om man ser på saken ur ett helhetsperspektiv skulle jag tro att min modell faktiskt är MINDRE byråkratisk än dagens ordning. Men det är i vilket fall som helst inte värt att gräva ned sig i en sådan diskussion.
Det jag reagerar mot att påståendena om att jag skulle vilja offra Öresundsintegration och enkelhet för medborgarna på en princips altare - vilket du upprepar i första meningen i senaste inlägget. Du är onödigt polemisk, genom att ha målat upp en nidbild av mina åsikter som inte stämmer. Jag bedömer alltså tvärtom att det inte finns något motsatsförhållande mellan skatt-där-du-bor-principen och integration. På vilket sätt blir det ett hinder ifall preliminärskatten för svenska anställda skickas till ett skattekonto hos svenska Skatteverket?
För att man ska slippa att ha kontakter med fler än en skattemyndighet föreslog jag i fjolårets valkamp att en gemensam myndighet för skatter och socialförsäkringar bildas för Öresundsregionen.
Jag har inte slutgiltigt stängt någon dörr inför möjligheten att kunna välja var man vill försäkra sig socialt. Det jag säger är att sociala avgifter i arbetslandet är en bra utgångspunkt, som inte ska rubbas av att man tar ett bijobb i land nummer två. Men där är vi ju överens.
Över huvud taget kan försäkringslösningar bli mer attraktiva än kommunalskatt för att finansiera välfärdstjänster i en tid av ökad rörlighet. Låt oss vara öppna för det.
Et tredje skattevæsen? ja det kunne være kønt. De fleste pendlere finder det fuldt tilstrækkkeligt med to til privat brug og et til arbejdsbrug.
Som dit stykke i Skånskan også viser, så har du ikke kontakt med virkeligheden. Prøv eventuelt at få det.
När man slår ihop två så brukar det bli ett. Dina inlägg visar att det tyvärr inte är lönt att diskutera med dig. Du saknar förmåga att läsa vad jag skriver, svarar inte på de motfrågor jag ställer, misstolkar medvetet mina avsikter och tillför onödig, polemisk surhet. Av någon outgrundlig anledning hade du bestämt dig från begynnelsen att vara sur och nedvärderande, oavsett vad jag säger.
Och kom inte med det där verklighetsargumentet. It's the oldest one in the book.
Diskussion avslutad.
Skicka en kommentar