Skolminister Jan Björklund betonar i en intervju i Svenska Dagbladet att den humanistiska bildningen måste stärkas i skolan. Han nämner särskilt ämnena svenska, historia och religionskunskap. Sedan Björklund blev skolminister
"har utredningsuppdrag, promemorior och lagförslag lämnat hans tjänsterum i en strid ström: förbud för elevstyrda gymnasier, nationella prov i årskurs tre, tvångsflytt av mobbare, rätt för lärare att beslagta elevers mobiltelefoner och mp3-spelare, betygsliknande omdömen för sjuåringar."
Jag har börjat värdesätta Björklunds insatser allt mer. Som oppositionspolitiker kunde han bli tjatig och populistisk med alla krav på hårda tag i skolan. All vikt lades på det repressiva. När han nu börjar tala om bildningsskolan som målsättning blir det desto mer intressant, och talet om hårdare tag kan sättas i ett sammanhang. De åtgärder som SvD listar ovan i citatet kan ses som en akut brandkårsutryckning för att reducera skadorna. Nu måste det mer mödosamma, långsiktiga och intressanta renoveringsarbetet komma igång.
Humanistisk bildning... När hörde vi senast en skolminister tala i sådana termer? Kanske kommer Björklund att visa sig vara helt rätt man på rätt plats i rättan tid. Med hans politik i botten måste vi regionalister och federalister nu driva på för möjligheten att regionalt anpassa vissa delar av läroplanen, såsom historieundervisningen och inslagen av nordiska språk. Där är jag långt ifrån säker på att Björklund är en meningsfrände!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar