20 januari 2007

"Kränkande" sade Skolverket

Nu har den krisdrabbade Gustav Adolfsskolan i Landskrona infört krav på att eleverna skall tala svenska i skolan. Rektorn vill nu införa nolltolerans mot bl. a. förolämpningar och kränkande språkbruk, vilket bara kan upprätthållas om man förstår vad eleverna säger. Vid samma skola har tidigare ett gäng flickor strejkat för att de inte står ut med glåporden och trakasserierna.

Jag har tidigare förklarat varför jag stödjer folkpartiet i Malmös förslag om svenska i klassrummen. Man kan inte förkasta denna åtgärd med hänvisning till att den förr har använts för att förtrycka minoritetsspråk och regionala språk. Så är inte fallet vid Gustav Adolfsskolan. Verkligheten är en helt annan och ändamålen är inte desamma.

Givetvis rycker Skolverket och Barnombudsmannen ut med helt absurda påståenden om etnisk diskriminering, samt att åtgärden kan uppfattas som "kränkande" av barnen. Detta gör mig ärligt talat upprörd. Var fanns Skolverket och Barnombudsmannen när krutrök och explosioner blev en del av barnens inomhusmiljö, och när flickor över huvud taget inte vågade gå till skolan av rädsla för övergrepp med sexuella inslag? Var fanns ni då? Vad är mest kränkande för eleverna?

Det svenska etablissemangets perspektiv är lika förvrängt som en blick i en skrattspegel. Men roligt är det verkligen inte. Den finns inte ett uns av förnuft kvar hos vissa myndigheter. De som får betala dyrast för denna bisarra verklighetsflykt är förstås barnen.

4 kommentarer:

Malte Lewan sa...

Det måste dock vara "ett krav på att eleverna skall tala skandinaviska (språk) i skolan" innan jag för min del ens kan överväga en diskussion. Den formulering som de tycks ha valt får bara inte finnas från officiellt håll på en skola smack mitt i Öresundsregionen....

Ilan Sadé sa...

OK, skandinaviska språk vore en bättre formulering.

Jag vill också förtydliga att jag inte är någon stor vän av kontroller av elevernas språkval under rasterna. Det jag främst reagerar mot är de märkliga prioriteringarna uppe på Skolverket.

Anonym sa...

Det är väl knappast engelsk-, fransk- eller dansktalande elever som orsakar problemen. Men av lätt insedda skäl kan man naturligtvis inte specificera vilka språk som inte skall tillåtas på skolgården.

Anonym sa...

Börjar det inte bli tämligen uppenbart att Västvärlden på nästan alla högre nivåer för närvarande genomgår en styreskris?

Det är inte bara det att myndigheter ofta nog inte förmår hantera en komplicerad verklighet, frågan är snarare om de alls har förmågan att se den.
Hans Dalén