14 januari 2007

Förgyllde min söndag

1. Lars Stjernkvist (s), kommunalråd i Norrköping och krönikör i Skånska Dagbladet, har varit framme igen (i skrivande stund ej på nätet). Han jämför farsen som går under namnet "socialdemokraternas partiledarval" med proceduren hos det danska systerpartiet, där medlemsomröstning avgjorde partiledarfrågan. I Danmark stod två kandidater mot varandra, vilket ledde till en stundtals hård kampanj. Det gillar inte Stjernkvist. Han anför följande, till stöd för den svenska modellen:

"Jag säger inte att processen hittills har varit helt idealisk, men med några undantag har den varit nästan helt befriad från anti-argument. De flesta har talat om vem de vill ha, men inte utvecklat varför de ratar andra."

Kan inte detta möjligen bero på att man snart förgäves har erbjudit alla utom kungen, Benedictus XVI och Bin Laden att bli motkandidat till Mona Sahlin? Det är föga meningsfullt att ägna sig åt hypotetiskt ratande.

2. Det dåliga skatteavtalet mellan Sverige och Danmark har alltmer kommit i fokus - inte minst sedan många danskar som bor i Skåne har sagt ifrån att de minsann vill betala kommunalskatt som alla andra. Danska staten anses tjäna flera hundra miljoner på avtalet. Såhär tycker den danske skatteministern, Kristian Jensen, om detta:

"Jag har inga aktuella planer på att ändra avtalen. För pendlarna över gränsen mellan Danmark och Sverige är det viktigt att de vet vilka skatteregler som gäller. Och att reglerna inte ändras för ofta. Eftersom jag är en hövlig människa ska jag naturligtvis diskutera saken med min svenska kollega om hon ber om det. Men min utgångspunkt är alltså att det är ett bra avtal."

Ja, för dig ja.

Inga kommentarer: