31 januari 2007

Invandringsvåg från Irak

Världens käraste lille påg från Geijerskolans förskoleklass frågade mig vad jag heter, och sedan var jag kommer ifrån. Själv var han från Irak, vilket, konstaterade han, ligger mycket långt borta...

Läget när det gäller invandring från Irak är tyvärr mycket bekymmersamt för närvarande. Jag har fått uppgifter om att just nu runt 70 ensamma barn anländer därifrån till Malmö per vecka. 63% av alla flyktingar som uppger sig vara från Irak och som söker sig till EU hamnar i Sverige, och runt 50% av hela EU-siffran hamnar i Malmö, enligt uppgift från en källa i kommunförvaltningen.

Vi måste erkänna för oss själva att situationen på det hela taget inte är hållbar. Migrationsminister Tobias Billström blev intervjuad i gårdagens Skånska Dagbladet (ej på nätet), varvid han ställde sig bakom förslag om åtstramad anhöriginvandring, samt åtgärder för att sprida bosättningen över hela landet. Billström måste dock agera mycket snabbare och tydligare, för att få till stånd ändringar inom rimlig tid.

Många från Irak har med rätta individuella asylskäl, och skulle därmed inte hindras från att få uppehållstillstånd. Min poäng är att det är väsentligt att anhöriginvandring och uppehållstillstånd av "synnerligen ömmande skäl", som det heter i lagen numera, inte kringskär våra möjligheter att faktiskt kunna härbärgera flyktingar med asylskäl. Och de mängder som Sverige och inte minst Malmö för närvarande tar emot ligger bortom rimlighetens gränser. Integrationen blir en allt svårare uppgift.

Inga kommentarer: