06 april 2006

Den märkliga flygskatten (II)

Bolaget FlyNordic beslöt sig för att inte öppna sin planerade linje på sträckan Malmö-Stockholm, vilket jag har skrivit om tidigare. Nu meddelar Ryanair att bolaget helt kommer att lämna Sturup i augusti. Istället kommer bolaget att satsa mer på Köpenhamn.

Flyget är en miljöbov, inte tu tal om det. Men låt oss se lite nyktert på frågan, och framförallt anta ett öresundsregionalt perspektiv.

1. Sturup förlorar mängder av arbetstillfällen till förmån för Kastrup. Hittills är det ingen som har talat om huruvida alla som förlorar jobbet på Sturups flygplats kommer att erbjudas arbete på Kastrup. I vissa fall kan det dock bli en omöjlighet.

2. Miljön vinner inte, utan anslutningsresorna till flygplatsen riskerar istället att bli längre. Kastrup belastas hårdare = fler flygplansköer i luften över Skåne och Själland.

3. Både flygresorna och tågresorna lär bli dyrare, eftersom SJ kan få nya kunder som inte betalar av fritt val, utan för att de måste. SJ har monopolställning på resor till Stockholm och är ett affärsdrivande bolag.

Således - inget vidare. Om man tvunget ska ta till skatter på flygbiljetter så måste man införa det i hela regionen. Men bättre vore nog att prova med konkurrensutsättning av de lönsamma tågsträckorna för att få ned priserna, och att fortsätta med investeringar i järnväg.

Inga kommentarer: