20 april 2006

Skånepartiet och fanan

Den skånska (eller egentligen skåneländska) fanan blev för ett par årtionden sedan förknippad med Skånepartiet, som nu går ut i ett slags valkampanj med skånefanan i annonser. Skånepartiet har klistrat ordet "frihet" över hela fanan, och i deras vokabulär benämns flaggan helt sonika "frihetsfanan".

Sedan åttiotalets slut har det dock runnit mycket vatten under Kävlingeåns broar. Skåningarna har stegvis börjat att ta till sig flaggan, som har anor tillbaka till tidig medeltid. Skånepartiet får inte tillåtas ta något slags patent på symbolen. Den tillhör ALLA - och därmed ingen. Därför är det bästa sättet att förhindra en snäv politisering av flaggsymbolen att ännu fler gör bruk av den. Varje ny skånefana som vajar i vinden stärker symbolens verkliga, vittomfamnande innebörd: att vi i största allmänhet gillar och känner oss hemma i Skåne och/eller Skåneland.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Varför vågar du inte ta debatten direkt med Carl P. Herslow i hans närradio? Vad är du rädd för? Gömma sig bakom en blog på nätet är ynkligt

/Hans

Ilan Sadé sa...

Jag skulle inte tacka nej till en inbjudan att diskutera politik i Skånepartiets närradio, och jag anser inte att jag gömmer mig på något sätt. Eftersom de flesta samtal som förs i hans närradio är "påhejningssamtal" som medlemmar i Skånepartiet står för, vet jag inte om Herslow är intresserad av en debatt som sätter igång genom att jag helt oförmodat slår numret. Hans affärsidé med närradion är inte i första hand att debatt ska föras.

Anonym sa...

Slå numret så får du väl se ifall du kommer fram istället för att snacka runt. Herslow tar ju samtalen rätt ut i etern så din chans att höras är ju tämligen god. Visa nu att du har modet. Jag har gjort det flera gånger och är definitivt inte skånepartist men har lyckats att debattera mot honom i direktsändning. Det kan du säkert också om du har en telefon dvs?

/ Hans