23 april 2006

Licenspengar till skadegörelse

Jag har hittills valt att inte kommentera skadegörelsevågen som har drabbat Centerpartiets lokaler runtom i landet. Det rör ju sig i första hand om ett polisärende, och har knappast särskilt mycket att göra med Region Skåne och regionalism. Men eftersom problemet har fått så stora proportioner och kopplingar till Sveriges Televisions löjliga tävling "Toppkandidaterna" har kommit upp i dagens ljus, är det på sin plats att säga någonting allmänt om svensk aningslöshet visavi terror och destruktiva, politiska rörelser.

Vinnaren i SVT:s såpa "Toppkandidaterna" valde att skänka en stor del av vinstsumman till Syndikalistiska Ungdomsförbundet, som sedan har omsatt pengarna i en skadegörelsekampanj som går under namnet "Osynliga partiet". Att tävlingsdeltagaren skulle skänka summan just till sagda ungdomsförbund hade han redovisat lång tid innan han inhöstade segern i tävlingen. SVT kände alltså till att våra tvångsinbetalade licenspengar skulle gå till en utopistisk rörelse som ägnar sig åt politiskt våld. "Osynliga partiet" är ett symptomatiskt namn - personligt ansvar har nämligen aldrig fallit samhällsförstörande rörelser med totalitära böjelser i smaken.

En demokrati har ingen skyldighet att ge bidrag till krafter som vill undergräva det civiliserade samhällets grunder. Detta även (eller kanske framförallt) om det råkar handla om hjärntvättade tonåringar. En del av mina trogna licensinbetalningar har nu oavkortat gått till att finansiera stenkastning mot Centerpartiets lokaler. Tack för det, SVT. Jag vet vem som borde få en snigel i ögat.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Ilan,

I princip har du ju rätt i att du blivit tvingad till att betala in licenspengarna. Men tvånget är ändå begränsat i och med att statsmakten har en tung bevisbörda, som ofta är oöverstiglig.

Därmed är det alltså i rätt stor utsträckning ditt fria val som avgör huruvida du betalar in eller ej. Bortsett från den incident som nu inträffat med SVT:s prispengar har jag länge ansett att det är moraliskt förkastligt att betala pengar till SVT:s verksamhet.

Hur skulle jag som arbetar för ett mångfaldens och Regionernas Europa kunna sova gott om natten, om jag samtidigt vet att ett centralistiskt statsföretag sitter och funderar på hur de ytterligare ska undergräva Skånes kultur och en självständig samhällsgranskande journalistik med ett Skåneperspektiv? - Och med mina pengar!!!

Om utomparlamentariska aktioner någon gång är rätt - och det är de - då har vi här ett typfall!

Ilan Sadé sa...

Hej Anders!

Frågan var gränsen för så kallad civil olydnad ska dras är nog omöjlig att lösa en gång för alla. Alla omständigheter måste vägas in varje gång.

Jag lutar mer åt att man trots allt bör betala sin TV-licens om man väljer att ha TV. Man kan ju alltid välja bort TV:n. Gränserna mellan TV och dator är ju dessutom på väg att suddas ut, vilket kan medföra att TV-licenssystemet undergrävs. Men jag skulle alltså inte säga att det är moraliskt förkastligt att betala licensen.

Att SVT gör omåttligt dumma saker med mina pengar är ju sant, men företaget är i gott sällskap av en stor drös politiker.