13 april 2006

Postens statsfixerade taxor

I förrgår skickade jag ett brev till Köpenhamn. Dit, visade det sig, gäller samma taxa som till Portugal. Tar man sig upp till Lunds nations bar ser man Köpenhamns tinnar och torn vid klart väder...

Tidigare har jag för mig att Posten hade samma taxa för brev inom Norden som för inrikespost - eller åtminstone en särskild nordisk taxa. Den bloggläsare som känner till exakt hur det var är välkommen att upplysa mig om det.

Nu är det däremot inrikestaxa för brev till Kiruna, men dubbelt så dyrt att frankera post som ska fara över bron. Posten är ett svenskt, statligt nationellt företag som inte bryr sig om Öresundsintegration. De små järnridåerna över sundet finns fortfarande kvar, och i takt med att den svenska politiken bryr sig allt mindre om den nordiska nivån faller då och då nya ridåer ned.

Istället för att gnälla vidare uppmanar jag konkurrenter till Posten att även vända sig till privatpersoner och möjliggöra utskick med "Öresundstaxa", som åtminstone skulle gälla inom hela Öresundsregionen. Kom igen, marknaden finns! Om det skulle finnas hinder för detta, vilket det säkert kan finnas (se tidigare inlägg om SJ), måste vi regionpolitiska kandidater belysa dem och se till så att de röjs undan.

Inga kommentarer: