09 april 2006

Anförande vid CHF:s förbundsstämma

Det är med visst vemod jag nu på tåget hem till Lund konstaterar att jag inte längre är ordförande för Centerpartiets Högskoleförbund. Förbundet avhöll sin stämma i Stockholm under lördag-söndag, och jag hade sedan tidigare meddelat valberedningen att jag inte skulle ställa upp för omval.

Vid förbundsstämman höll jag mitt sista öppningsanförande som CHF-ordförande. Jag kommer att lägga upp anförandet som PDF på min hemsida imorgon (måndag). Dick Erixon, som besökte stämman i samband med ett seminarium, har valt att citera en passus ur talet.

Stämman behandlade en handfull motioner samt antog valmanifest, en agenda för grundskolepolitiken, nya stadgar samt ett uttalande om studenters ekonomi som svar på regeringens lilla höjning av studiemedlet.

Min efterträdare, Peter Ranki, kommer att göra ett utmärkt jobb. För min del kommer koncentrationen nu helt att läggas på regionvalrörelsen.

2 kommentarer:

Humle och Dumle sa...

Gratulerar!
Det är inte alla förunnat att bli citerade och länkade av en av vår tids intellektuella giganter - Dick Erixon. Skulle egentligen bara ge min uppmuntran och beundran för innehållet i ditt tal på helgens stämma. Du ligger ljusår före många av våra etablerade politiker när det gäller insikt om vår tids svåraste frågor.
Har aldrig sett mig som en centerpartist, men om någon med dina värderingar erövrar en topposition skall jag allvarligt fundera på ett partibyte.

MVH Dumle

Markus "LAKE" Berglund sa...

Du har gjort ett gediget jobb som ordförande Ilan, bra jobbat!