21 februari 2006

Skånepartiet solkar ned regionalismen

I en debattartikel i Skånska Dagbladet idag klandrar jag Skånepartiet, ett rasistiskt parti med bas i Malmö, för att under lång tid ha svärtat ned och komprometterat regionalismen. Jag menar att den skada som Skånepartiet, jämte andra främlingsfientliga småpartier från en handfull skånska kommuner, har åsamkat den skånska regionalismen är betydande.

Skånepartiet lägger bl. a. ner mycket kraft på närradiosändningar, i vilka programledaren läser tidningsartiklar från början till slut (vilket för övrigt är ett brott mot upphovsrätten); tillfogar främlingsfientliga kommentarer; tar emot telefonsamtal från lyssnare som alltid brukar drivas i en viss riktning; samt gör utfall mot islam. Samtidigt driver partiet en extremt långt gången regionalistisk linje, med krav på egen statsbildning för Skåne. Men finns det någon given förbindelse mellan dessa idéer?

Katalonien är en intressant region/nation att skärskåda i detta sammanhang. Den kraftfulla regionalism (i Spanien t o m kallad "nationalism") som det politiska ledarskapet i Katalonien står för har förenats med öppenhet och tolerans. Barcelona har en lång historia som toleransens främsta högborg på den iberiska halvön, vilket än idag märks tydligt. Inflyttningen från andra spanska regioner och från resten av världen har på intet sätt varit oförenlig med Kataloniens politiska strävan. Länge har Barcelona även varit Spaniens mest gay-vänliga stad.

Jag tänker inte stilla acceptera att krafter som Skånepartiet även fortsättningsvis ska sätta käppar i hjulen för en positiv och öppenhjärtig skånsk regionalism. För det märks fortfarande, även om mycket har hänt bland de etablerade partierna (se denna kommentar), att det finns en olycklig koppling i mångas medvetande mellan skånsk regionalism och främlingsfientlighet.

Nu får det vara nock med den saken. Det är därför jag är beredd att gå i clinch med Skånepartiet.

7 kommentarer:

Ola D Svedin sa...

Att "gå i clinch" används alldeles för lite.

Soft att du fajtar för Östdanmarks väl, på toleranta grunder.

Synd att man inte bor i Malmö valkrets - i så fall hade det blivit första gången man röstat centerpartistiskt. ( man är ju annars rädd för att rösta in byfånar över 50 - no offense)

Ilan Sadé sa...

Hej, och tack så mycket!

Vilken valkrets/stad röstar du i? Där kan ju finnas kandidater som inte uppfyller det som du fruktar...

Ola D Svedin sa...

Jag läser i Lund.

Ilan Sadé sa...

Då finns det ett antal centerpartister att välja mellan. Vi får väl se om de kan göra sig lite mer kända i valrörelsen.

Johan Lundgren sa...

Bra Ilan. Även om jag inte är skåning så är regionalpolitik och regionernas funktion viktig. Tyvärr känns det som frågan antingen blir en "inte-fråga" eller blir färjad av smutsiga åsikter. Faktiskt dags att vi lyfter frågan till en ordentlig politisknivå och avlövar staten så väl stopp som startlagar.

Johan Lundgren sa...

Bra Ilan. Även om jag inte är skåning så är regionalpolitik och regionernas funktion viktig. Tyvärr känns det som frågan antingen blir en "inte-fråga" eller blir färjad av smutsiga åsikter. Faktiskt dags att vi lyfter frågan till en ordentlig politisknivå och avlövar staten så väl stopp som startlagar.

Malte Lewan sa...

Om Ilan är den mest konsekvente förespråkaren av regionalism/federalism på Malmölistan kommer jag sträva efter att få samma roll på Lundalistan. Jag är kandidat för centerpartiet till regionvalet (och nästan säkert till kommunvalet). Mina åsikter är i praktiken identiska med de av Ilans åsikter som ni kan läsa på denna blogg.

Min personvalskampanj börjar i denna vecka eller nästa och min blogg är ute då. Jag kan senare posta adressen i denna tråd.