12 februari 2006

En regering för alla?

Jag har i ett antal tidigare blogginlägg kommenterat bråket om Muhammedteckningarna. Jag har haft en ganska bestämd ton och stenhårt hållit fast vid principen att yttrandefriheten måste försvaras, samt bedömt att Muhammedbilderna helt solklart faller inom ramen för yttrandefriheten. Dessutom menar jag att vissa av bilderna inte bara kan dömas ut som meningslös, halvrasistisk provokation. Några av illustrationerna sätter nämligen fingret på en öm punkt: kopplingen mellan islamism - d v s politisk tillämpning av den strikta tolkningen av islam - och terrorism. Vad Jyllands-Posten givetvis kunde - och borde - ha undvikit, var att påstå att bilderna föreställer profeten Muhammed. Det var i högsta grad en onödig förnärmelse av många muslimer.

Nu har dessvärre extrema rörelser börjat slå mynt av trätan, och folk med rasistiska åsikter tycks tro att det är fritt fram nu att hetsa och förolämpa. I dagens Sydsvenskan (artikeln ej på nätet) skriver journalisten Mikael Bergstrand om Nadia från Malmö, som bara den senaste veckan har fått ta emot glåpord den ena dagen (som ej förtjänar att återges här) och fysiskt våld dagen därpå. Detta är bland det mest vidriga jag vet. De personer som ger sig på folk bara på grund av deras tro eller utseende förtrampar just de demokratiska värderingar som de felaktigt anklagar alla muslimer eller alla araber för att motarbeta.

Lika kraftfullt som vi ska slå ned på rasismen måste vi dock stå upp för yttrandefriheten. Alla religiösa grupper måste inrätta sig under ett antal viktiga principer, som förenar alla medborgare till en gemenskap. Att ställa samma, grundläggande krav på alla människor är att betrakta alla människor som jämlikar.

Därför upprör mig även den svenska regeringens hattande. Kulturminister Leif Pagrotsky uttalar idag följande: "Den danska regeringen har visat att den inte är en regering för hela det danska folket och en sådan situation vill jag inte ha i Sverige". Vad är detta för påhopp, som "råkar" komma just när en konflikt som rör yttrandefriheten är som hetast? Jag skäms för att den regering, som trots allt även är min regering, beter sig så illojalt mot yttrandefriheten.

Det har även framkommit att UD har varit i kontakt med ett webbhotell för att "informera" om Sverigedemokraternas omdömeslösa hetsande. Även detta helt oacceptabelt! Jag skäms ånyo.

Vi ska ha ett samhälle för alla, med alla som jämlikar. Om vissa grupper tillåts avgränsa yttrandefriheten, är det som om regeringen har uttryckt att man inte kan förvänta sig något annat från "dem". "De är inte riktigt som vi, och det måste vi respektera". Dumheter. De är som vi - i själva verket ingår de i begreppet "vi" - och det ska banne mig regeringen respektera!

Inga kommentarer: