02 december 2006

SkD:s chefredaktör: "Kör inte över Halland"

I en krönika tar Jan A Johansson upp en viktig fråga, med utgångspunkt i hallänningarnas vilja att låta den regionala politiska nivån och landskapsgränserna sammanfalla:

"Lösningen på frågan är enligt min mening att bortse från centralbyråkratiska propåer om att de framtida regionerna måste se ut på ett visst sätt och vara ungefär jämstora. Om Halland lever och mår gott på egen hand, låt det då vara så. Skulle det komma andra tider och andra viljor, så kan man den gången besluta om en ny ordning."

Exakt. Utredare, politiker och intresseorganisationer kan lägga fram bra underlag och föra debatter, men till syvende och sist måste folk i dagens län och landsting/regioner själva få avgöra hur de vill organisera sig regionalt. Detta är ett synsätt som jag vill minnas att jag m fl fick in i Centerpartiets centrala beslut, t ex i valplattformen inför 2006. Jag förväntar mig att centerledningen driver detta underifrånperspektiv i regeringen, hur än Ansvarskommitténs betänkande kommer att se ut.

Inga kommentarer: