30 juni 2006

Läroplan värd namnet

Malte Lewan Neelsen har satt ljuskäglan på en artikel i Sydsvenskan om brister i historieundervisningen. Man ska kalla en spade för en spade, och det är faktiskt fråga om fullständigt förfall inom skola och gymnasium. Samtidigt som betygen trissas upp gröps kunskapsinnehållet ur. Historielärare Karin Callmer försöker inte försköna bilden, utan berättar att elever med toppbetyg inte har en aning om historien från 1800-talet och bakåt.

Läroplaner som anger vad elever skall kunna är "ett minne blott". Det är en viktig del av problemet. Om man inte vet vad elever ska kunna blir målformuleringarna i riktlinjerna för betygsättning bara snömos.

Men Malte är, som vaken regionalist, inte heller särskilt begeistrad i idén att staten åter skulle peka ut exakt vad elever ska lära sig.

Slutsatsen måste bli att det offentliga måste upprätta läroplaner värda namnet, men att en vi bör vara öppna för regionalt inflytande på planen i ett antal ämnen. Här kan man förvisso vara öppen för skillnader i maktfördelningen mellan olika delar av landet.

Inga kommentarer: