09 juni 2006

Alliansens för Skåne har budgetförslag

Igår presenterade Allians för Skåne ett gemensamt budgetförslag, något som inte har skett tidigare. Bra initiativ!

Vad angår budgeten så kan undertecknad bocka av flera punkter som finns i mitt eget personvalsprogram. Sydsvenskan skriver ingenting om dessa förslag. Alliansen föreslår att en skånsk beskickning ska öppnas i Stockholm för att bevaka och påverka (punkt 1 i mitt program). Öresundsintegrationen, slopande av flygskatten och övertagande av arbetsmarknadspolitiken tas upp som exempel på påverkansområden i Skånska Dagbladet (ej på nätet). Vidare föreslår Alliansen att vårdsökandet ska bli betydligt friare, vilket är glädjande (punkt 8). Däremot föreslås inte några stora, drastiska utförsäljningar av sjukhus, vilket väl kan stämma överens med min bedömning om att man bör finna en god jämvikt mellan offentligt och privat (punkt 9).

Budgeten har en svaghet, nämligen dess omfång. Alliansen räknar kallt med ökade statsbidrag från en borgerlig regering i Stockholm. Sådär bör man inte räkna, menar jag. Osäkerheten är stor, och dessutom innebär detta ett ökat beroende av staten. Detta är något man bör undvika att räkna med i budgetar.

Allians för Skåne måste ta regionens ekonomi på största allvar efter ett maktskifte. Soliditeten ligger på minus idag, och det finns en växande pensionsskuld att ta med i beräkningarna.

Mitt helhetsbetyg: bra budget med goda ambitioner när det gäller självstyret och vårdpolitiken, men vi måste ständigt ha ekonomin under uppsikt och vara lite mer gnidna i vissa lägen.

Inga kommentarer: