06 juli 2006

Myndighet recenserar politiskt parti

Integrationsverket är det mest slående exemplet på hur myndigheter tar över den politiska debatten i Sverige från frivilligkrafterna. Myndigheters generaldirektörer pladdrar i ett på DN-debatt, och sätter därmed rubriken för Aktuellts 18-sändning, som sedan bestämmer vad man ska älta i babbelsoffan i TV:s morgonstudio och skrik-högst-debatter. En så kallad "Soft State" väller ut över sina breddar.

Nu har Integrationsverket sprängt alla tänkbara skrankor. Verket har givit ett par forskare från vänsterns egen lilla högskoleborg - Södertörns högskola - i uppdrag att "granska" Sverigedemokraterna. Ett politiskt parti blir sålunda "recenserat" av en statlig myndighet. Nu rör det sig snarare om ett taffligt försök till karaktärsmord på Sverigedemokraterna, i och med att forskarna börjar gå in på partiföreträdarnas bristande kunskaper:

"I flera kommuner konstaterades brister hos ledamöterna vad gäller kunskap om den kommunala kompetensen. I andra uppdagades en diffus kunskap om vad partiet egentligen står för."

Om detta är uppgifter som författarna tycker är värda att skriva om, vilken var då deras frågeställning/problemformulering? Detta är inte någon vetenskaplig undersökning, utan ett allmänt tyckande om SD. Det skulle, förhoppningsvis, inte ens godkännas som B-uppsats (möjligen på Södertörn).

Skåne får givetvis också en massa klander. Ja, det finns nog ett större motstånd mot den förda invandringspoliken i Skåne än på många andra håll i landet, men vad detta beror på är nog ganska komlext, vilket jag har skrivit om tidigare. För övrigt har "forskarna" fel. SD har inget stort stöd i "välmående villakommuner" av Vellinges, Lommas, Höganäs eller Ängelholms snitt, utan det är - utöver i segregationskommunerna - i typiska byakommuner som framgångar kan skönjas.

Det handlar om principer. Jag ogillar Sverigedemokraternas politik och deras grundläggande, ideologiska antaganden. Men det betyder inte att statliga myndigheter skall kunna ägna sig åt att recensera och rentav förhåna dem. Nästa gång är det någon annan myndighet som får DN-debattmegafonen i sin hand för att exempelvis smutskasta Alliansen, med det bakomliggande motivet att Alliansen vill avskaffa eller banta myndigheten efter en valseger.

Förresten, det är nog något som redan har hänt, flera gånger...

8 kommentarer:

Jimmy S. Windeskog sa...

Tror du att du kan skriva så här utan att få Politiskt Korrekta vakthundar på dig?

rekordårsbarn sa...

Jag tycker att det är sympatiskt att du som "invandrare" ("konstigt namn") och centerpartist reagerar. Har länge ansett att en invandringsrestriktiv rörelse dels utifrån "demografiska realiteter", dels utifrån från att jag verkligen inte ogillar "invandrare", däremot invandringspolitiken i kombination med multi-kulti (kulturrelaterade rättigheter), måste inkludera invandrare. Inte bara av smarthet utan för att det finns verkligt schysta och bra människor i denna kategori. Jag jobbar med en del av dem och jag köper min mat av dem. Inte mycket till argument kanske, men. . . bara som en attityd-markör, då! ;-)

Ilan Sadé sa...

Jimmy: vet ej. Men myndigheten har begått ett övertramp som heter duga, som borde förmå alla politiker, oavsett kulör, att resa sig och säga att det får vara nock.

"Politisktinkorrekt": ja, det behövs nyansering i debatten, och restriktioner inom vissa områden. Det finns det ju även många invandrare som hävdar.

rekordårsbarn sa...

I all hast: glad för din attityd, igen. Nu filmtamj (gamla hyr-dvd).
Ha det bra!

Anonym sa...

Oavsett om man är centerpartist (som du) eller Sverigedemokrat så inser man hur fult och smutsigt gjort denna "forskning" är.

Beställningsjobb för att försöka hindra SD i deras valkampanj...

Bra skrivet, jag ska länka till din blogg och följa den så ofta jag kan.

Ilan Sadé sa...

Lundensis: Bloggen är egentligen en kanal för att kommentera saker som har med regionvalet att göra, där jag ju kandiderar, men titt som tätt gör jag små avstickare till riksfrågor och mer allmänna funderingar. Det finns ju inga vattentäta skott inom politiken.

Eftersom jag även strävar efter att stärka det regionala självstyret och flytta ner befogenheter från Stockholm, kommenterar jag även annat än sjukvård och utbyggnad av E22:an...

rekordårsbarn sa...

Neocon Dick Erixon refererar till Ilan Sadé. The Timbro-Centerpartiet-Connection?

http://www.erixon.com/2/baltikum.htm#10

Vill passa på att uppmana er att "bokmärka" min icke-politiska sidoblogg:

http://vastarbast.blogspot.com/

Anonym sa...

Jag delar inte Sverigedemokraternas åsikter men tycker att Intergationsverkets/von Essens "undersökning" var bland det värsta jag läst när det gäller statsfinansierad smutskastning. Kan inte du Ilan försöka få in din utmärkta kommentar på DN-debatt?

Skåne forever!