24 juli 2006

Associationer från KvP-ledare

En finstämd ledare i Kvällsposten signerad Peter J Olsson avhandlar Skåne som platsen där vägar korsas och aspekter av den skånska regionalismen.

Om jag tillåts vara lite personlig, så slår ledaren an en sträng hos mig på ett sätt som ledarartiklar inte plägar göra. Artikeln påminner mig faktiskt om min morfar, som både var jordnära entreprenör med rötter i det gamla bondesamhället på Söderslätt och vidsynt humanist med visioner. Som först var företgare, sedan kommunalråd i Skanör-Falsterbo och nybildade Vellinge kommun, för att sedan ta sig ut på sjön på äldre dar. Som, för att anknyta till ledarartikeln, även visste hur man narrade tullen i Limhamn på den tiden då man inte fick ta in välska godsaker i anständiga mängder. Han kunde för övrigt Österlings "Ales stenar" utantill.

Var min morfar regionalist? Frågorna var inte riktigt uppe på idéplanet under hans tid i politiken, så jag låter det vara osagt. Men i praxis ser jag inte någon anledning till att tvivla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Your site is on top of my favourites - Great work I like it.
»

Anonym sa...

Hey what a great site keep up the work its excellent.
»