07 september 2006

Valprogrammet: sjätte poängen

"6. Skånska miljölagar

Miljö- och hälsoskyddslagstiftningen i Sverige är väldigt omfattande, samtidigt som staten låter kommunerna ta det tyngsta ansvaret för tillsyn. Genom länsstyrelserna, Naturvårdsverket, Sveriges Geologiska Undersökning, m. fl., bestämmer dock staten i frågor som i första hand har väldigt stor påverkan lokalt och regionalt. Exempelvis kan staten ringa in vilka landområden som är av så kallat ”riksintresse” i något avseende, vilket kan betyda överexploatering av naturresurser, byggförbud, o s v.

Jag är övertygad om att regionala miljö- och hälsoskyddslagar skulle innebära ett starkare skydd av värdefulla natur- och kulturlandskap. Reglerna skulle dessutom bättre kunna anpassas efter den lokala och regionala miljön. Att de vackraste naturområdena runt Dalby har förklarats som varande av riksintresse för stenbrytning är bara ett av flera exempel på statligt maktmissbruk. Naturen runt Dalby (en by som fanns innan det fanns något ”rike”) kan tydligen offras på riksintressets altare…

Jag har genom mitt fleråriga uppdrag i miljönämnden i Lund sett hur statliga myndigheter missbrukar sin makt och låter andra betala notan – ibland även miljön och hälsan, alltså det som skulle skyddas. Det är dags för nya grepp!"


Till listan av myndighetsmissbruk hör även hanteringen av KC Ranch i Revinge. Djurskyddsmyndigheten bestämde sig för att korna måste ha ligghallar, trots att länsveterinären talade om att korna mår alldeles ypperligt av att gå ute och hålla hedlandskapet öppet.

För en stad som Malmö kan man ifrågasätta varför just Länsstyrelsen ska ha ett övergripande ansvar för långsiktig planering, K-märkning av hus, mm. Jag vill understryka att jag inte ser en övergång av ansvar från Länsstyrelsen till regionen som ett medel för att bara "blåsa på" med utbyggnad och göra allt friare. Tvärtom tror jag att vi regionalt i många fall kan sätta större värde på unika natur- och kulturlandskap. Låter Malmö stad sådana värden få spela in vid exempelvis den planerade utbyggnaden av Hyllieområdet? I alltför liten omfattning, är jag rädd.

Inga kommentarer: