25 oktober 2006

Moralfilosofiskt test

På denna sida kan man få svar på hur man positionerar sig i förhållande till en grupp moralfilosofer. Ta det för vad det är - det är fråga om ett trubbigt intstrument. Frågorna är inte lätta och ibland väldigt outvecklade och kategoriska. Beskrivningarna av de filosofiska skolorna kan lämna en del i övrigt att önska. Urvalet är också begränsat. Men jag tror ändå att man kan få en signal om åt vilket håll man lutar.

Hur blev mitt resultat? Jo:

1. Thomas av Aquino 100%
2. Jean-Paule Sartre 87%
3. Aristoteles 86%


Ett glapp på 10% ned till fyran innebär att det finns en ganska klart markerad topptrio.

Och hur fasen man ska förmå Sartre att smälta in i Aquino och Aristoteles tar jag tacksamt emot tips om.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev också 100 % thomist. Men Sartre... ja, honom vet jag inte hur du fick dit.

Om man är 100 % thomist och 87 % sartre, betyder det då att Aquino och Sartre måste ha minst 74 % gemensamt på testet? hm.. eller, ja.. kanske ska jag inte bli statistiker.

Ilan Sadé sa...

Ja du, bra fråga...

Sartre kanske företräder den lite skeptiska och sekulära delen av mig. Aquino och Aristoteles står för den teleologiska moraluppfattning som jag finner rimlig, medan Sartre dyker upp som en liten djävul och påminner om att de goda ändamålen inte är så himla lätta att fastställa alla gånger! Men människan är ju dömd till frihet - d v s att göra sitt bästa...

Anonym sa...

Ilan, jag fick

Aquino 100%
Kant 91%
Aristoteles 87%
Augustinos 82%
och oroväckande nog Platon 82%

Sartre bara 64% men jag tror att vårt samarbetsprjekt skall kunan fortskrida!