24 augusti 2006

Valprogrammet: fjärde poängen

"4. Danska språket och historien i grundskolan

Danskan har fått ett uppsving som undervisningsämne i gymnasieskolor i flera skånska kommuner, vilket är mycket glädjande. Intresset växer, vilket kan förklaras med att Själland på många sätt har kommit närmare Skåne (eller vice versa). Öresundsbron och den stora inflyttningen av danskar som har skett under de senaste åren har sporrat utvecklingen. Danskan borde vara ett självskrivet ämne i skånska grundskolor. Bäst vore om ämnet ”svenska” även inrymde danska och skånska.

Historieundervisningen i skånska grundskolor är undermålig ur fler aspekter än att svenska skolor inte längre klarar av att ge elever goda ämneskunskaper. Lärare som undervisar i historia i skånska grundskolor bör alltid ha kunskaper i Danmarks historia från tiden då Skåneland var danskt.

Blir jag invald till regionfullmäktige kommer jag att verka för att Region Skåne samlar företrädare från kommuner, skolor och stat för att driva på och föra samtal i dessa frågor."



Här har vi en av mina allra viktigaste frågor. Jag har redan hunnit skriva mycket om det och har även agerat "på fältet" på olika sätt. I nästa vecka kommer ett omfattande utspel, i och med resultatredovisningen av det danskprov som jag har valsat runt med i Malmö.

Inga kommentarer: