25 oktober 2006

Utan yttrandefrihet i Burlöv?

Tryck- och yttrandefriheten i Sverige har nog aldrig under landets demokratiska historia varit så utsatt av rättsvårdande myndigheters attacker som nu. Justitiekansler Göran Lambertz, statens åklagare i tryck- och yttrandefrihetsmål, menar i en famös artikel i Upsala Nya Tidning att stater "inom ramen för sina lagar, [skall] verka för att medier och andra avhåller sig från att i onödan [sic!] kränka religioner och deras företrädare". Detta som ett inlägg i debatten om Muhammedkarikatyrer och dylikt. Dick Erixon har på ett förtjänstfullt sätt avslöjat och förkastat justitiekanslerns agerande.

JK:s formuleringar är hårresande. Var det inte lite "onödigt" att skoja med Jesus i Monty Pythons "Life of Brian"? Då borde i så fall staten, enligt JK, skrida till verket. Säga som Royal Navy-amiralen i Python-gängets egen flygande cirkus: "stop it, stop it - it's a silly joke". Eller är det bara islam som ska vara prinsessan på ärten i JK:s värld?

Uppenbarligen har JK-andan spridit sig till polisen och åklagarmyndigheten i Skåne. Jag vill varna känsliga läsare, för detta är bland det sjukaste jag har läst.

En kommunpolitiker i Burlöv, Dahn Pettersson från allianspartiet, har i en motion till fullmäktige om hemlöshet skrivit att 95 procent av allt heroin som kommer in i Europa tar vägen via Kosovo. Jag vet inte vad som är sant och falskt i frågan, men det låter ju onekligen osannolikt att en så stor andel skulle in och vända i lilla Kosovo. För denna uppgift i motionen står nu Dahn Pettersson under förundersökning hos åklagarmyndigheten för "hets mot folkgrupp". Frågan lyder: sedan när blev det "hets mot folkgrupp" att hävda saker som åklagarmyndigheten uppenbarligen inte håller med om?

Jag menar att åklagarmyndigheten missbrukar sin ställning. Jag vet inte vad Dahn Pettersson har för politisk uppfattning i övrigt, eller hur han analyserar och menar att man bör tackla den påstådda smugglingen från Kosovo, men jag håller till hundra procent med honom om följande uttalande i Skånska Dagbladet:

"Om det jag skriver i motionen är hets mot folkgrupp - då vågar man snart inte säga någonting längre."

Vi måste vakna inför vad som är på väg att hända med yttrandefriheten i Sverige.

Inga kommentarer: