27 juli 2006

Fler tar upp Öresundsintegration i valrörelsen

Folkpartisternah har vaknat till liv. Innan var det Marita Sander-Schale och Olle Schmidt. Nu är det riksdagsman Ulf Nilsson. Öresundsintegration har börjat komma upp på dagordningen. Jag kanske inte blir helt allena om att intressera mig för detta, trots allt. Det är bra, (fp)!

Tyvärr väljer dock Ulf Nilsson att inleda sin artikel med den snusförnuftiga kommentaren att vi inte behöver "gammaldags lokalpatriotism eller Skåneromantik", och diskuterar sedan bara en massa vägar och järnvägar till höger och vänster. Man kan undra lite över till vem markeringen är adresserad. Vad är "Skåneromantik" i Nilssons ögon? Allt som inte har med vägar, järnvägar och skattetabeller att göra? Nu är jag måhända en smula hård och raljant, men jag är likaså en smula överkänslig mot dylika låter-som-SF-journalfilmen-från-50-talet-kommentarer. I det stora hela är det, som sagt, bra att frågan om Öresundsintegration får mer och mer uppmärksamhet.

1 kommentar:

Malte Lewan sa...

Jag hoppas inte Ulf Nilsson tillhör den smygnationalistiska skolan, som inte säger ett knyst när det är fanborg och högstämda sånger till Sverige i 33 skånska kommuner på nationaldagen, men om de så mycket som ser en hänvisning till mjukare värden som skånsk identitet eller tillhörskap så blir de illa berörda.

Ulf Nilsson har ju engagerat sig i Öresundsregionen i en hel del år (med bl a motioner), men den här formuleringen är tyvärr ny för mig. Det kanske placerar honom i ett läger som jag inte vill tillhöra.